Maud (Smack, 1873)

Maud heeft een lange geschiedenis. Gebouwd in 1873 te Maldon (UK) door Howards en geregistreerd als MN21.

Aldaar heeft ze ruim 100 jaar gewerkt als oestervisser, altijd onder de naam Maud. 

In 1976 kreeg ze een particuliere eigenaar die actief wedstrijd zeilde (en niet onverdienstelijk) tegen soort genoten.

Pas in 1978 werd ze voorzien van een inboordmotor. 

Begin 1980 werd ze verkocht aan een Nederlandse eigenaar, die haar "waterdicht" maakte door een laag ferrocement aan te laten brengen, een innovatieve/populaire manier om water buiten te houden in die tijd.

Sinds April 2016 is Maud in handen van IJsbrand en zijn vriendin. Tijdens de overtocht van IJmuiden naar Den Bosch is de liefde voor haar sterk gegroeit! Is dit ons familieschip? Snel restaureren en varen?

Uiteraard blijkt er veel meer mis te zijn met haar, de ferrocement heeft haar niet goed gedaan en we vermoeden dat er sinds 1980 weinig serieus onderhoud is gedaan.

Haar houten romp is volledig weggerot (planken van 2 duims dik verpulveren in je handen). Wat overblijft is haar 'jas' van ferrocement. 

 

Hoe verder?

Maud gaat begin april naar binnen in de loods waar ze kan drogen. Daarna wordt het ferrocement gestraald en in drielagen epoxy/glasmat gezet om nieuwe stevigheid te krijgen.

Daarna wordt het oude schip er geheel (of gedeeltelijk) uitgehaald. We behouden dus het ferrocement en niet het hout.

Hoe dan verder zal blijken in het voorjaar.